Sunday 25 September 2011

Hubungan Makanan Dan Keupayaan Otak

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...
Artikel/Info ini disalin dari laman web http://aspirasidiri.blogspot.com. Cikgu pasti artikel ini dapat membantu kita dalam kehidupan seharian terutamanya bagi seorang pelajar.
Pemakanan
Makanan dan minuman adalah faktor yang boleh mempengaruhi perkembangan otak. Diantara petua menjaga minda dalam makan minum ialah :
  1. Sering makan makanan atau buah-buahan yang masam, yang tinggi kandungan asidnya seperti epal hijau (tuffah) secara berlebihan boleh menyebabkan lupa menurut Imam az-Zuhri.
  2. Memakan bawang besar, terutama yang mentah secara berlebihan juga boleh menyebabkan lupa.
  3. Ketagihan  candu, dadah, rokok tembakau akan merosakkan otak.
  4. Makan terlalu kenyang menyebabkan malas dan menggelapkan akal (malas berfikir)
  5. Sering makan organ dalaman binatang seperti hati, perut, jantung, limpa dan lain-lain secara berlebihhan akan menyebabkan otak mudah lupa.
  6. Memakan sisa haiwan perosak sepertio lalat, semut, lipas dan tikus juga boleh menyebabkan lupa menurut Imam az-Zuhri.
  7. Kerap memakan makan yang dijual di pasar yang sibuk dan kotor juga boleh mempengaruhi perkembangan otak
  8. Rasulullah saw tidak menggalakkan makan dan minum di luar dan menggalakkan Umat Islam memasak makanan sendiri,  ini manjamin kehalalannya dan kesuciannya. sabda Nabi yang bermaksud : Kebiasaan (amalan) makan dan minum di pasar adalah suatu yang merendahkan martabat.
  9. Banyak memakan makanan ringan yang tinggi kandungan bahan perasa (MSG) Monosodium Gultamate dan bahan pengawit kerana tidak baik untuk otak.
  10. Minum bergas tidak baik untuk kesihatan
  11. Sering makan kepala ikan boleh menyebabkan lupa kerana kepala ikan terutama bahagian otak dan pipinya (insang) mengandungi kadar asid yang tinggi.
  12. Memakan makanan sisa orang lain dan sisa binatang tidak baik untuk otak.
  13. Memakan makanan basi atau hampir basi tidak baik untuk kesihatan. 
  14. Memakan makanan yang haram akan membutakan hati dari kebenaran

No comments:

Post a Comment